kismamáknak, kispapáknak, anyukáknak, apukáknak...és az egész családnak
Az oldal megtekintéséhez minimálisan 1024x768-as felbontás javasolt!


Nappal és éjszaka

Alvás  vedonoblog.hu RSS Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on Megosztás a Twitter-en Google könyvjelző Digg del.icio.us

Hosszabb kihagyás után, most új lendülettel, új témába kezdünk. Talán több olvasó örömére a babák- és kisgyermekek alvásáról, illetve nem alvásáról fogunk sokat beszélgetni. Remélem mindenki talál majd magának útirányt, ötletet, reményt vagy akár megoldást is. Először beszéljünk arról, hogyan tudjuk segíteni újszülött gyermekünket abban, hogy minél előbb megkülönböztesse az éjszakát a nappaltól? Hogyan tudjuk elérni, hogy ne éjszaka legyen gyakrabban ébren, hanem nappal?


Mindenekelőtt tudnotok kell, hogy minden gyermek más típus, külön egyéniség, saját genetikai állománnyal rendelkezik. Mi felnőttek sem alszunk egyformán jól, ez a gyermekeknél is természetes. Vannak érzékenyebb gyermekek, akik bármilyen változásra nemalvással vagy nyugtalan alvással reagálnak, úgymint fogzás, front, telihold, költözés, testvérszületés stb. Van viszont olyan gyermek is, akit mindezek nem zavarnak, és ugyanúgy alszik minden éjjel. Van olyan szülő, aki semmit sem tesz azért, hogy jó alvó babája legyen, és mégis alszik a csemetéje, de van olyan szülő is, aki már az összes módszert megpróbálta, mindent az utasítások szerint végez, és mégsem működnek a dolgok. El kell fogadnunk, hogy a mi gyerekünk nem feltétlenül abban jó, amiben a szomszédé. Ha egy baba alszik éjjel, az minden pozitívumot magával hoz: pihent lesz, ezáltal jobb lesz a kedve, jobb lesz az étvágya, könnyebben alkalmazkodik a napi programhoz. Mi nekünk pedig sokkal több türelmünk lesz hozzá (is), és még több energiánk, hogy békében végig éljük vele a napot. Hogy ez minél több családban így legyen, megpróbálok minél több segítséget nyújtani.


A napirend fontosságáról már volt szó, szinte elengedhetetlen a nyugodt, kiegyensúlyozott alváshoz. Egy újszülöttnek még ez bőven kialakulóban van, együtt formáljuk vele hétről hétre. Szépen lassan ismerkedünk meg a babával, egyre jobban megy a szoptatás, egyre több sírást tudunk megkülönböztetni. Mindezek nagyban fognak segíteni. Eleinte legalább 3 óránként szopiznak a babák éjjel és nappal is, ezáltal sokszor felborul a biológiai rend, így előfordul, hogy éjszaka kér sűrűbben, nappal pedig ritkábban anyatejet. Hogyan fordítsuk meg?
Fontos, hogy a fürdetés, ami általában mindennapos, sőt később egész jó programként szerepel a gyermekek napirendjében, ugyanabban a napszakban történjen. Tehát ez azt jelenti, hogy a legideálisabb valamikor este 6-8 óra közé tenni. Természetesen függ ez attól, hogy az apa mikor ér haza, vagy hogy jön ki az etetés. Az viszont zavart okozhat a babánál, ha egyik nap este 10-kor, másik nap délelőtt fürdetjük, mikor hogy van kedvünk, időnk. Fürdetés után, lehetőség szerint mindig tiszta ruhát kapjon, ezzel is érzékeltetve, hogy új napszak következik. A fürdetést követi még egy szoptatás/etetés, aztán lehet egy kicsit ringatni, majd ágyba tenni és lámpát oltani. Ekkor már ne szóljon a közelében rádió vagy tévé, és a számítógép monitorját is kapcsoljuk ki vagy fordítsuk el, míg el nem alszik.
A nyári-téli időszakban máskor van világos és sötét, ezért célszerű magatokban eldönteni, hogy mikortól meddig tartson az éjszaka. Tehát ahogy fekszik, este 8-9-től legyen csak sötét a szobában, és reggel 6-7-től, ahogy felébred, újra világos. Az éjszakai etetések csak kis lámpafénynél, vagy szűrt fénynél történjen, a legkevesebb macerával, tehát csak akkor tegyétek tisztába, ha szükséges, és mérni sem kell.
Ha egy baba elmúlt 2-3 hetes, normál súllyal született, egészséges, nem kell már ébreszteni éjszaka az etetéshez, viszont nappal érdemes a rendszerességre odafigyelni, ébresszük 3-3ésfél óránként. Továbbá éjszaka egy apró nyöszörgésre nem kell ugranunk, mert ilyenkor előfordulhat, hogy nem is ébrednek fel, vagy hamar visszaalszanak. Csak akkor etessük meg, ha a nyöszörgése, mozgása folyamatos….
 


Új hozzászólás   51 hozzászólás

1  Enikő 2010-01-26  17:43

Kedves Márti!

Nagyon örülök ennek a témának, mert az alvás, illetve a nem alvás nálunk még mindig probléma, s remélem hamarosan valami hasznos tanácsot olvashatok.
Barnus most 14 hónapos, de jó ha 10 éjszakát végigaludt! Legalább 1-szer felébred eléggé változó időpontokban, de előfordul, hogy akár ötször, hatszor is megébred.
Kialakult napirendünk van. Reggel 7-fél 8 körül ébred, délután 13-15 óra között alszik, fél 7-kor fürdés vacsi és este 8-kor tesszük le aludni. Mindig a kiságyában alszik. Leggyakrabban éjjel 1 és 3 között ébred fel. Ahogy "öregszik" egyre nehezebb visszaaltatni. Vajon mi lehet az oka, hogy ilyen gyakran felébred és nem tud visszaaludni?
Előre is köszönöm válaszod! Üdvözlettel Enikő

Este miután megitta a tápszerét ügyesen elalszik egyedül, de éjszaka vmiért nem tud visszaaludni.

Homor Márta 2010-01-26  22:20

Kedves Enikő!
A gyakori éjszakai ébredések legfőbb oka általában a fogzás. Gondolom már az őrlőfogai jönnek, melyek áttörése akár heteket is igénybe vehet.
Az viszont, hogy egyre nehezebben alszik vissza, az ebben a korban igen jellemző szeparációs szorongással függ össze. Este azért alszik el könnyebben, mert meg van az esti rutin, szép nyugodtan jut el az alvásig. Éjszaka viszont valamire felébred, hirtelen csak a sötétet látja, nem hall maga körül senkit, és ettől valószínűleg megijed.
Biztonságot ad neki, ha ott vagy mellette, míg vissza nem alszik. Próbáld meg azt, hogy bemész hozzá, megsimogatod, visszafekteted, odasúgod a fülébe, hogy itt vagy, vigyázol rá, aztán kimész az ajtó mögé, hogy egy kis fény beszűrődjön, de Téged ne lásson, és onnan csitítgatod, míg el nem alszik. Egy idő után látni fogja, hogy hiába várakozik, nincs reakció, viszont a biztonságot érzi, így egyre hamarabb fog egyedül elaludni.
Vagy azt is teheted, hogy odaülsz az ágya mellé úgy, hogy egyáltalán nem reagálsz a cselekedeteire. Ugyanaz lesz az eredmény, mint az előzőnél.
2  Dia 2010-02-16  11:15

Kedves Márta! Segítséget szeretnék kérni. 9,5 hónapos a kisfiam. Születésétől kezdve 2-3x is felkel szopni, utána alszik tovább. Ez a mai napig így van. Háziorvosunk javasolta, szoktassuk le a gyereket az éjszakai felkelésekről, szerinte már végig kellene aludnia az éjszakát. 3 hétig próbálkoztunk, végig sírt, majd üvöltött, s így aludt el szegénykém. Közöttünk aludt, hátha így könnyebben meg tudjuk nyugtatni. Ez idő alatt min. 1x szopizott (a köztes időben), a másik két felkeléskor próbáltuk elringatni, altatni. 3 hét végigkínlódott éjszaka után feladtuk. Továbbra is felkel enni, viszont már csak közöttünk hajlandó aludni. Próbáltunk az esti szopizás után tejpépet adni neki, az eredmény az lett, hogy erősen hízni kezdett, de a megszokott időpontokban felkelt. Most már nagyon sokat mozog napközben: mászik, totyog. Bármennyire fáradt, éjszaka felkel. Mit kellene tennünk, hogy végigaludja az éjszakát? Esetleg várjuk ki azt az időt, amikor már magától elhagyja az éjszakai szopizást? Segítségét előre is köszönöm!
Homor Márta 2010-02-17  16:53

Kedves Dia!
Először is a legfontosabb kizárni azt, hogy éjszaka azért ébred, mert éhes. A tejpépet úgy kellene adni, hogy fürdés előtt kb. fél-1 órával, aztán fürdés után, fektetés előtt már csak szopizzon. Ha nagyon hízik, lehet adni este könnyebb főzeléket is, vagy lehet már nyugodtan apró kenyérfalatkákkal is próbálkozni. Ha a vacsora ellenére felkel, akkor annak nem az éhség az oka, nagy valószínűséggel összebújásra vágyik. Ez az igény minden gyermeknél természetesen jelen van, de az is fontos, hogy éjszaka aludjon, és pihenjen folyamatosan.
Amit tenni tudtok: ha felébred, és nem alszik vissza magától, kínáld meg egy kis vízzel, vagy teával, kapjon cumit, ha használ, simogasd meg, csitítgasd, és ha megnyugodott, az ágy mellett ülve várd meg, míg elalszik. Úgy ülj ott, hogy ne reagálj a jelzéseire, mert ha látja, hogy nem figyelsz rá, előbb-utóbb rájön, hogy nincs értelme próbálkozni, nem fogod kivenni, és el fog aludni. Az is lehet megoldás, hogy kijössz a szobából, mert ha ott ülsz mellette, végig reménykedni fog, hogy kiveszed. Ezt Te tudod megítélni, melyik a hasznosabb. Csak akkor vedd fel, ha nagyon behergeli magát, vagy üvölt, ahogy Te írtad, de mihelyt megnyugodott, még ébren tedd vissza az ágyába. Nagyon sokat szokott segíteni ilyenkor, ha az édesapa megy be hozzá. Döntsd el magadban, hogy melyik az a hajnali időpont, amikor megszoptatod. Ez úgy reálisan 5 óra körül szokott lenni, aztán persze lehet ezt húzni. Szoptatás után feltétlenül javasolnám, hogy tedd vissza az ágyába, mert teljesen át fog szokni hozzátok. Én a helyetekben nem várnám meg, míg magától leszokik az éjszakai szopiról. Általában az ellenkezője szokott lenni, hogy egyre többször kér, egyre többet szeretne a szülői ágyban aludni, és így aztán egyre nehezebb lesz őt átszoktatni. 9,5 hónaposan valóban nem szükséges már éjszaka ennie. Próbáljátok meg a fenti módon megtanítani aludni, bízom benne hogy sikerül.

 


 

3  Karolina 2010-03-25  10:57

Szia!Sajnos mi is azzal a problémával küszködünk,hogy éjszaka felkel a 9 hónapos kisfiam.Van amikor csak azért mert a cumi kell neki,vagy épp szomjas,vagy éhes.Az éjszakai evésről én is megpróbáltam leszoktatni ,de csak sírás egyre több tea ivás és további ordítás lett az eredménye,így újra visszatértem az éjszakai etetésre,ami azt jelent este 6 órakor eszik,majd 10 óra környékén,éjfél körül,hajnal 3 környékén,majd reggel.De persze nem hatalmas mennyiségeket csupán 100 ml.de már volt hogy elérte a 120-150 ml.Olvastam a jó éjt tápszerekről,kipróbáltam ,így már csak este,éjszaka és hajnalban kér enni.De közte pokol az éjszak továbbra is folyton felsír,felébred,cumit kell neki beadni.Ezt 6 hónapos korától csinálja.Addig felkelt evett és aludt 3 órákat.Amit még nem mondtam bébiételeket eszik,de emellett minden ételből kér,eszik van úgy hogy azzal lakik jól.Bármit megeszik.Hízni viszont keveset hízik 8 kg.5 és fél hónapos korától mászik négykézláb és amint feltudott ülni rendesen fel is állt és kapaszkodva jár. Tehát egy kis segítséget szeretnék kérni az éjszakai nem alvással kapcsolatban.Mit tudok tenni még? Köszönöm előre is a válaszod!
Homor Márta 2010-03-26  22:31

Kedves Karolina!
Több oka lehet az éjszakai ébredéseknek, megpróbálok néhány szempontot adni a megoldáshoz. Mindenekelőtt azt gondolom, hogy ha 9 hónaposan 8 kg, akkor gyönyörűen fejlődik, még ha nem is látszik rajta. Aki már ebben a korban ilyen ügyesen mozog, és ennyire aktív, az a baba azért valamit le is dolgozik a bevitt tápanyagból, de ez nem gond, viszont lehet, hogy ez is oka az éhségének. Részletesen nem írtad le, hogy mit eszik, de azt mindenképpen tudnom kéne, hogy mitől lehet ennyire éhes, vagy szomjas éjjel? Az nem baj, ha kóstolgat mindenféle ételeket, sőt, csak kérdés az, hogy mikor és mit? Nagyon fontos, hogy rendszeres időközönként egyen, tehát meg legyen a reggeli-vacsora, ebéd, tízórai-uzsonna, és fürdés után elalvás előtt tápszer. Ha esetleg ezt azt csipeget napközben, vagy mindig más időpontokban eszik, éjszaka ébredhet az éhségtől. Nagyon fontos továbbá, hogy egyáltalán ne nassoljon, nem csak édességeket, semmit. Ha szeretné megkóstolni, amit Te eszel, akkor Neked kell figyelni arra, hogy csak akkor egyél előtte, amikor ő neki is étkezési ideje van.
Ha este 6-tól csak tápszert kap, akkor ez is oka lehet az éhségének. Javaslom, hogy vezesd be a vacsorát 6 és 7 óra között (főzelék, tejpép, lassan kenyérfalatkák), és fürdés után elalvás előtt kapjon egy nagyobb adag tápszert. Ez akár 210 g, vagy több is lehet, de természetesen annyit egyen, amennyit elfogad. Ha éjszaka ezek után felébred, csak vizet igyon (esetleg teát). Reggel 5-6 között már kaphat újra tápszert. Remélhetőleg ez az idő egyre jobban ki fog tolódni. Összefoglalva tehát nagyon fontos a rendszeres étkezés, a vacsora és utoljára egy nagyobb mennyiségű tej. Ha sikerül ezeket betartanod, beáll a kis bélrendszere erre, és nem fog jelezni folyton éhséget éjszaka.
A másik lehetséges ok a fogzás. Mivel a csontfájdalmak általában éjszaka jelentkeznek, lehet, hogy emiatt sír egyre jobban, és ezért fontos neki mind a játszó cumi, mind a cumisüvegből való ivás, mert jót esik az ínyének, ha beleharap. Érdemes a nagyon kritikus éjszakákon valami fogzáskönnyítőt bevetni. Például, ha annyira sír, nyugodtan kapjon Panadol baby sirupot, vagy Viburcol kúpot. Még azt javasolnám, hogy néha-néha este, amikor leteszed aludni, akkor kend be az ínyét Dentinox géllel, különösen akkor, ha a fogzásnak napközben is jelét adja. Megpróbálhatod még, hogy egy kis játékot teszel mellé, amibe jó beleharapni, és azt adod oda neki.
Nyugtalan alvásnak lehet még a mozgásfejlődés is oka. Azoknál a gyermekeknél, ahol nagyon gyorsan követik egymást a mozgásformák, gyakrabban fordulnak elő alvási problémák. Hiszen az agyuk egy része még nem készült fel erre, időbe telik mire feldolgozzák.

4  pupák 2010-05-05  19:56

Üdvözlöm ! 10 hónapos a kislányom, és nappal 2-szer fél óránál többet nem hajlandó aludni, de mikor felkel egyfolytában dörzsöli a szemét, meg nyűgös, mint aki még álmos, de vissza aludni nem akar. A másik gondom meg az, hogy csak cicin hajlandó elaludni. Valamelyik nap megpróbáltam az ágyában altatni, de 1 órát küzdöttem vele, és a végén megsajnáltam. Mitévő legyek ? Válaszát előre is köszönöm: Léderer Adrienn.
Homor Márta 2010-05-10  22:15

Kedves pupák!
Elnézést kérek a késői válaszért, napokig nem volt internetünk egy központi hiba miatt.
Ebben a korban a kevés napközbeni alvás igen gyakori és szinte természetes. Ennek oka elsődlegesen az, hogy a kúszás-mászás-felállás időszakában sokkal több inger éri a babákat, a tárgyak könnyebb elérhetőség miatt sokkal jobban érdeklik őket a dolgok. Emiatt a mozgás- és az értelmi fejlődés egy kicsit elcsúszik egymástól, így idő kell, mire feldolgozzák a sok-sok új élményt. A kevés alvás ide vezethető vissza, hiszen így az idegrendszere nem tud kellően pihenni, folyamatosan jár a kis agya, és ahogy kinyitja a szemét újabb lehetőségeket lát a tapasztalatszerzésre. Amit tenni tud, hogy betartja a napirendjét, hiszen ilyenkor nagyon fontos a rendszeresség. Tehát továbbra is, amikor látja, hogy álmos, leteszi aludni, gondolom délelőtt, illetve délután. Ha fél óra után felébred, ne menjen be rögtön hozzá, hagyja őt, hátha visszaalszik magától. Továbbá ne legyen sűrű, programmal teli a napja, fontos a levegőzés és az otthoni nyugodt játék mindennapi megléte. Egyéb kimozdulós programok maximum egyszer vagy kétszer legyenek egy héten.
Ha szeretné leszoktatni a cicin való elalvásról, akkor sajnos a kitartáson kívül nem igen van más megoldás :-/, hiszen ezt szokta meg. Próbálja meg úgy, hogy először is elhatározza, melyik alvást szeretné először cici nélkül, és ha az már megy, akkor, ha magától még nem szokott le a másikról idő közben, utána jöjjön az. Adja a kezébe a kedvenc játékát, plüssállatát, vagy textilpelust, vagy bármit, amit szeret, amihez ragaszkodik (ha nincs ilyen, érdemes konkrétan az alváshoz beszerezni számára valamit), cumiját, ha használ, és úgy tegye le aludni. Simogassa meg, mondja el neki, hogy itt van, vigyáz rá, aludjon jól, és egy-két perc után jöjjön ki a szobából. Ha sírdogál nem baj, el fog aludni. Ha egyre jobban hergeli be magát, menjen be, csitítgassa, simogassa, de ne vegye ki az ágyból. Ha megnyugodott, jöjjön ki újra, vagy ha látja, hogy igényli a közelségét, maradjon a kiságya mellett, míg elalszik. A lényeg, hogy legyen kitartó, ez az elalvási idő egyre rövidebb lesz. Ha viszont egy idő után úgy dönt, mégis a cici, abból a kislánya azt a következtetést fogja levonni, hogy érdemes a ciciért küzdeni…. Nem könnyű, de menni fog, és meglátja, utána minden könnyebb lesz! :-)

5  Eme 2010-06-02  07:40

Kedves Márta! A bébink most 3 hetes és végigalussza az éjszakákat.23 órakor szopizik utoljára és 5.30 órakor kel fel, ilyenkor is csak kicsit nyöszörögve.Próbáltam 3-kor megszoptatni -nagy nehezen ébredezett- de 5 másodpercig szopizott aztán úgy bealszik,hogy nem tudom felébreszteni.Azt olvastam sok helyen,hogy ne teljen el 2 szopi között 5 óra hosszánál több.Mi tévő legyek?Jól teszem ha nem ébresztem fel?Kicsit tanácstalan vagyok,de örülök,hogy éjszaka ilyen jó alvó.Most 5 kg és 59 cm(4350 gr-mal született és 58 cm-rel) Válaszát előre is köszönve,tisztelettel:Eme
Homor Márta 2010-06-03  23:35

Kedves Eme!
Két hetes kor után már nem szükséges ébreszteni egy újszülöttet, különösen, ha ilyen szépen fejlődik, mint az Ön kisbabája. :-)  Ami nagyon fontos, hogy napközben 3 óránál több idő ne teljen el két etetés között.

6  Bea 2010-06-29  14:06

Kedves Eme! Balázs most 2 hónapos és kézben, hasunkon, vagy cicin hajlandó elaludni. Van, hogy etetés alatt már elalszik, de akkor is legalább 20-25 percig kell ringatni, hogy le tudjam tenni a kiságyába és max. 1 órát alszik benne, utána kézben folytatja, ha fáradt. Az este ágyban alvásokért meg kell harcolni, mert először is ha nem alszik el fürdés után, akkor én ringathatom ameddig akarom, sem fog aludni, sőt üvölt a ciciért, amit nem kap meg, emiatt pedig 30 perc behergelt állapot jön, amiből beájul az alvásba, na ekkor alszik kb.3 órát. Éjszaka kb 2x eszik, de ha abba sem alszik bele, ugyanúgy jön a behergelt üvöltés és beájulás az alvásba. Hogyan tudnám elfogadtatni vele a kiságyát? Mit változtassak? köszönettel: Beatrix
Homor Márta 2010-07-03  22:27

Kedves Bea!
Ebben a korban még természetes, hogy ringatni kell, és közelségre vágyik, az ölében nyugszik meg. A kiságy megszerettetéséről ennek a cikknek a végén írtam, nézze át, aztán próbálja meg eszerint kialakítani a fekvőhelyét: http://www.vedonoblog.hu/bejegyzesek/babakelengye/a-nyugodt-alvas-feltetele
Azon kívül ez az a helyzet, amikor a cumi segíthet….
7  Brigitta 2010-06-29  16:29

Kedves Márta! (Azt hiszem, az előbb véletlenül befejezetlenül küldtem el egy levelet. Ha így van, elnézést, arra az esetre, ha mégsem ment el, most újrakezdem) A kisfiam 8,5 hónapos, 9 kg, kb. 3 hónapos kora óta vannak gondjaink az alvással. Napközben sokáig csak fél órákat aludt, és kialvatlan volt, de aztán mostanában ez normalizálódott, 1-1,5, néha 2 órákat is alszik, 2-3-szor egy nap. Az éjszakák viszont nem akarnak javulni. Óránként, két óránként ébred, sírva, és nem alszik vissza egyedül. Sokszor elég, ha visszakapja a cumiját, de van, hogy 30-50 perc is kell, mire megnyugtatom, és újra elalszik. Kezdettől fogva a kiságyában alszik, néha reggelente jön oda hozzánk a mi ágyunkba. Külön szobában alszik. Foga még nincs, de már nagyon meg van duzzadva az ínye, így gondolom ez oka lehet a nehéz éjszakáknak. Már mindent kipróbáltunk, különösebb siker nélkül (Dentinox, Dologel, Chamomilla, 2-3-szor Panadol, borostyánlánc). Ezen kívül nagyon gyorsan fejlődik, 7 hónaposan elkezdett mászni, rá két hétre felállt, azóta mindenhol a felállást gyakorolja, éjszaka is sokszor a kiságy másik feléből kell összeszedni, mert elmászkált, vagy a rácsba kapaszkodva álldogál, és sírdogál. Napközben már ügyesen próbál leülni felállás után, éjszaka ez még nem megy. Már elég régóta nem eszik éjszaka, 6 hónapos koráig szopott, de sose volt elég a tej, a vége felé már éjszaka is tápszert kapott. Mostmár az életkorának megfelelően mindent eszik, amit szabad neki, főzelékeket, gyümölcsöt. Este tápszert kap, pár napja próbáljuk a Jó éjt pépet bevezetni vacsira. Tudunk még valamit tenni a nyugodtabb éjszakákért, vagy nincs más megoldás, mint kivárni a fogak kibújását, illetve, hogy ne akarjon felállni, amint hasra kerül? Előre is köszönöm a választ. Tisztelettel: Oláh Brigitta
Homor Márta 2010-07-03  22:15

Kedves Brigitta!
Tökéletesen tesznek mindent az alvási szokásokkal kapcsolatban. Csupán egy dologra ügyeljenek, hogy most ne rontsák el a kimerülés miatt. :-) Ez egy rendkívüli és átmeneti helyzet, ugyanis az ilyen nagy mértékű mozgásfejlődés és a fogzás is egyértelműen éjszakai nyugtalansággal jár(hat). Várhatóan néhány héten belül feldolgozza az új mozgásformák megjelenését, és a fogzásban is vannak szerencsére nyugodtabb időszakok. Még fogzási fájdalomra (ha éjszaka gyakran, hirtelen sír fel) tudom javasolni a Viburcol kúpot. Sokan meg vannak vele elégedve.

8  dolcebaby 2010-07-25  09:43

Tisztelt Márta! Kérdésem az lenne,hogy miért van az hogy már kb 3 hete kislányom nappal nyugodtan alszik 2-3 órát este viszont mikor lerakjuk aludni hajnal 2 óra körül sírva "ébred",nem bírjuk megnyugtatni és megfeszíti magát,majd nagynehezen sikerül megnyugtatni de utána egy-fél óra múlva ismét felkel és kezdődik minden előlről.Ez majdnem minden este hajnal 2-6 között zajlik. Segítségét előre is köszönöm. Mónika
Homor Márta 2010-07-27  21:25

Kedves dolcebaby!
Mivel kislányuk sírva ébred és megfeszíti magát, alig lehet megnyugtatni, és fél óra múlva újra kezdi, így szinte biztos, hogy fogzásról van szó. Ha nagyon kritikus, nyugodtan adjanak neki Panadol baby sirupot, már az első alkalommal. Ez egy átmeneti időszak, kitartás!

9  Saanzo 2010-08-11  15:27

Kedves Márta! Az én kisfiam 10 hetes (5500 gr,61 cm)tápszeres baba és pár napja nem bírja ki a 3 óránkénti étkezést.2-2,5 óránként eszik, alkalmanként 130-160 ml-t kb 7-szer egy nap. Eddig 3 óránként evett.Mit tehetek, hogy visszaállítsam ezt az ídőtartamot?Ja, és étkezések között teát is kap. A másik problémám, hogy már párszor átaludta az éjszakát(8-9-től reggel 5-6-ig).Most meg össze-vissza kel és éhes. Tegnap este pl. 3 óránként evett 100-130 ml-ket. Próbálom keresni a napok közti külömbséget ( evett mennyiség,alvások mennyisége), de semmi eltérést nem találtam.Vajon mi lehet az oka? Mit tegyek? Így minden olyan kiszámíthatatlan! Segítséged előre is köszönöm.
Homor Márta 2010-08-14  22:36

Kedves Saanzo!
Kisfiad gyakoribb evésének két oka lehet. Az egyik, hogy fejlődési ugráson megy keresztül, ami azt jelenti, hogy nő az igénye, ami pár napig enyhe zűrzavart okozhat a napi rutinban, de aztán visszaáll a régi rend. A másik oka, hogy mostanában megint kánikula van, és megszomjazik. Két tanácsom van a számodra: próbáld meg nappal háromóránként biztos, de nyugodtan akár 2-2,5 óránként is megetetni, ha igényli. Éjszaka viszont, ha valóban éhesen kezd sírni, a lehető legkevesebb fénnyel, zajjal etesd meg. Ha csak nyöszörög, és érezhetően nem fog csak úgy visszaaludni, akkor vízzel vagy teával kínáld meg. Jó lenne, legalább az egyik éjszakai etetést teával kiváltani, hiszen ez elősegíti, hogy minél hamarabb újra átaludja az éjszakát.
A tápszer ellenére a csecsemők nem mindig úgy működnek, sőt általában nem úgy működnek, ahogy elképzeljük. Mire úgy érezzük, hogy esetleg kialakult egy napirend, tudjuk mikor fog enni, aludni, megváltozik minden. Ez a folyamatos fejlődés, változás miatt van így. Nehéz elfogadni, de ettől izgalmas. Kitartás! :-)

10  annamari 2010-08-11  15:52

Kedves Márta!Alvásproblémával fordulok hozzád. Kislányom 5 hónapos és 8kg (!) csak anyatejes baba. 2hónapos korától másfél hónapon át átaludta az éjszakát, aztán jött egy kis megfázás és keltünk, de ekkor nem kapott cicit, magától elaludt. Azóta lényegében nem tért vissza az éjszaka átalvásához. Eleinte egyszer kelt úgy 3 körül, (kb. 9 kor tesszük le aludni), most egy hónapja pedig kétszer is (1-2 között és 4-5 között). Mindkét alkalommal megszoptatom, kortyolgat is a drágám.Tán napközben nem eszik eleget? Most már nagyon érdekli minden, mikor fenn van, s mindig megszakítja a szopizást, nézelődik napközben.Hogy tudnám legalább egyre csökkenteni a keléseket? Este kóstolgatok vele egy kis tejpépet, de még mennyiséget nem evett belőle.Mit tehetek? Várom válaszát, Annamari
Homor Márta 2010-08-14  22:48

Kedves Annamari!
Leírásod alapján kislányod azért ébred éjszaka kétszer, mert éhes. Javaslom, hogy próbáld meg este két mellből szoptatni és kicsit sűrűbben, mint nappal. Ha megvalósítható, úgy lenne leginkább érdemes, hogy szopizik 5 körül, aztán 7 körül, amikor egy kis tejpépet is kap, aminek az adagját folyamatosan emelheted, aztán 9 körül, mielőtt elalszik. Így várhatóan éhség miatt nem fog felkelni éjszaka.
Természetes ebben a korban már, hogy szopizás közben nézelődik. Ő azért megeszi azt az adagot, amire szüksége van, csak esetleg egy kicsit lassabban. Megpróbálhatod jobban magad felé fordítani, összebújni vele és olyan helyen etetni, ahol kevés inger van körülötte.

11  Lili 2010-08-20  13:58

Kedves Márta!


Elbizonytalanodtam. Kislányunk 7 hónapos és éjszaka egyszer kel fel. Saját ágyában alszik, nem vettük magunkhoz és nem is igényli. Eddig automatikusan megszoptattam fekve 2 mellből, és ő azonnal vissza is aludt evés után. Most is így tesz, ha netán 2x kel, mert ez is előfordul főleg akkor ha vendégségben vagyunk anyuéknál vidéken, de akkor is azonnal visszaalszik miután evett. Nem kell ringatni egyszerűen beteszem az ágyába és alszik...egy tündér. Este lefekvés előtt pépet kap és szopik egy keveset, szintén ringatás nélkül elalszik. Jó súlyban van egészséges kislány. Többek szerint már át kéne aludnia az éjszakákat. Körülbelül 4 hónapos koráig ez így is volt.- Letettük este 8 kor és negyed hatig aludt reggel, aztán egyszer csak borult a dolog és éjjel fél 1 körül megébred, eszik és alszik tovább. Hogyan tudnánk megoldani az éjszakai keléseket, mivel ösztönözhetném az átalvásra? Kisfiam ennyi idősen már átaludta az éjszakákat pedig semmit sem tettünk. Mi tagadás nekünk is jól esne egy átaludt éjszaka! Várom válaszát!

Üdvözlettel: Lili



Homor Márta 2010-08-22  22:10

Kedves Lili!
Nincs két egyforma gyermek még egy családban sem. :-) Az egyik jó alvó, a másik nem, egyik több cicit igényel, a másik kevesebbet. Az, hogy a 7 hónapos kislányuk még egyszer ébred éjszaka és szopizik, teljesen normális és egészséges. Mindent tökéletesen tesznek! Legszívesebben azt tanácsolnám, hogy maradjon minden így, ahogy van, annak ellenére, hogy tudom, még egy rövid szoptatás erejéig is nehéz felkelni éjszaka. De olyan hamar elmúlik ez az időszak! ;-)
Az éjszakai ébredésének két oka lehet. Az egyik, hogy biztonságra vágyik, jó összebújni, a másik, hogy megszomjazik. Előbb-utóbb megpróbálhatja, hogy megkínálja szoptatás helyett egy kis vízzel, aztán kicsit dédelgeti, és úgy teszi vissza a kiságyba. Érdemes már napközben kis pohárból kísérletezni az itatással, hogy ne kelljen cumisüveghez nyúlni. Nem tudom van-e neki valamilyen puha alvó eszköze, mert ha azt oda teszi mellé, az pedig a biztonság érzetét segítheti elő.

12  Bubli 2010-08-24  17:41

Tisztelt Márta! 5 és fél hónapos kisfiú édesanyja vagyok. Kisfiam 9 és fél kilo és 80 cm. Csak szopik még. Cumizik, de csak elalváshoz kell neki. Az éjjelt még egyszer sem volt hajlandó átaludni. Körübelül egy hónapja nem akar máshogy elaludni csak ha ringatva van, pedig eddig minden további nélkül elaludt ha letettem. Éjjel kétszer-háromszor is felkel enni. Napközben szépen alszik, délelőtt 1, 1,5 órát, délután (kb. 1-kor teszem le általában)2-2,5 órát. Napközben aktív baba, már megfordul és szépen játszik is a járókájában. Ha persze front van vagy más zavaró tényező (telehold) akkor többször is felkel éjjel és nappal is nyűgösebb.Nem tudom, hogy mit kéne tenni, hogy átaludja az éjszakát! Segítségét előre is köszönöm!
Homor Márta 2010-08-27  22:33

Kedves Bubli!
Egy kizárólag anyatejes, 5 és fél hónapos babától még nem elvárható, hogy átaludja az éjszakát. :-/ Bár tudom, hogy nehéz minden éjjel felkelni hozzá, ezért írok néhány tippet, hogyan lehet majd eljutni oda, hogy aztán átaludja:
- Valószínűleg azért alszik el csak ringatva, mert rájött arra, hogy az neki sokkal jobb, mintha „csak” be lenne téve az ágyba. Ezért azt javaslom, hogy egy kicsit, míg ellazul, ringassa, és utána tegye be az ágyba, adja a szájába a cumit, és simogassa, csitítgassa, de már ne vegye ki, bármennyire szeretné. Így nem jutnak majd el oda, hogy órákig kell ringatni, míg elalszik.
- Kétszer-háromszor általában azért kelnek fel éjszaka a csecsemők, mert éhesek. Ez az ő korában azért is lenne logikus, mert ilyenkor már nem mindig elég nekik az anyatej. Megvárnám a fél évet, aztán nyugodtan kezdjen el estefelé az utolsó előtti szopizás mellé egy kis tejpépet adni (csak hipoallergént ehet, gyermekorvos írja fel), szépen fokozatosan emelve az adagot, és ezzel ki lehet zárni, hogy éhség miatt ébred éjszaka.
- Ha csak rövid ideig és csak keveset szopik éjjel, akkor vagy szomjas, vagy megnyugvásra vágyik. Szomjasak általában akkor, ha száraz a szoba, vagy nagyon meleg van. Megpróbálhatja nappal pohárból babavízzel kínálgatni, aztán éjszaka is, hátha elég neki ennyi és alszik tovább. Ha pedig csak nyugtalan, de ha kiveszi, összebújnak és megnyugszik, akkor kicsit ringassa meg, aztán ha megnyugodott szoptatás nélkül tegye be az ágyába újra. De ez utóbbit, amíg csak szopik, elhalasztanám.
- A frontokkal és a teliholddal sajnos nem tudunk mit tenni, és a héten van belőle bőven részünk. :-( De ezek csupán átmeneti időszakok.

13  Angie 2010-08-25  17:29

Kedves Márta!

3 hét múlva lesz 1 éves a kisfiam.Az egyik problémám az lenne vele kapcsolatban, hogy már régóta tápszeres baba és éjszaka még 1x fel kell és megeszik 240 ml tápszer. Tehát olyan este 8 körül lefektetem és már fél éjfélkor kéri is az adagját!:-) Nagyon sokan riogattak, hogy szoktassam le róla, mert 1 éves kor után nehezebb lesz és valójában szerintük ez csak megszokás, nem éhségről van szó. Hozzáteszem szinte 3 duracell elem van a kisfiamban, olyan sajtkukac, és nappal nem fordít annyi időt evésre és gondolom, így éjszaka akarja ezt bepótolni. És tényleg éhes, mert megszokásból szerintem nem inná meg csordultig az ennivalóját.
Kérdésem: tényleg le kell szoktatnom erről az éjszakai evésről, vagy csak bízzam rá és magától majd leszokik?

Másik kérdésem: 7 hónapos kora óta nagyon fogzik, olyannyira, hogy 12 foga van és előtte kiságyban aludt, amióta szenved a fogaival, velem alszik, simogatja a hajamat, nyakamba teszi a lábát és így megnyugodva elalszik. 1 hónapja elkészült a szobája, és próbáltam külön tenni, simogattam, de nem tetszett neki, képes addig sírni, míg ki nem öklendezi az ételt. Szóval nem tudom külön tenni és próbáltam már sokféle dolgot mellé rakni, hogy vele aludjon, semmi nem kellett neki, csak a hajam és az, hogy ott szuszogjak mellette.:-) Mit tudnák a cél érdekében tenni? Vagy később próbáljam külön tenni, mikor már beszél, megérti?
Mert félek attól, hogy ha mostanában nem szokik át, később sokkal nehezebb lesz!

Köszönöm tanácsát előre is!
Üdv
Angie
Homor Márta 2010-08-27  23:25

Kedves Angie!
Teljesen igaza van, és jól látja az éjszakai evés okát. Ha Ön bírja felkeléssel, úgy gondolom, maradjon így, szépen magától le fog szokni az éjszakai evésről, ha már az önálló nappali evés is izgalmasabb lesz számára.
A nagyobb falat az együtt alvásról való leszoktatás. Mindenekelőtt javaslom, hogy csak akkor vágjon bele, ha Ön is úgy érzi, hogy eljött az idő, és mindenképpen szeretné. A saját ágyba való visszaszoktatást nem befolyásolja, hogy érti-e már vagy nem. Mire beszélni fog, addigra ott lesz a dackorszak is, ami még inkább megnehezítheti az elhatározást, hiszen nagyobb lesz az ellenállás.
Próbálja meg úgy kezdeni, hogy a szokásos rituáléval lefekteti, csak nem maga mellé, hanem a kiságyba, és odaül vagy odafekszik mellé, míg el nem alszik. Érdemes a hajcsavargatást valami olyan plüssállattal helyettesíteni, aminek van csavargatnivalója :-) Ön maximum a kezét fogja közben, ha ezt így is igényli. Minden nap egy kicsivel kevesebbet engedjen a kézfogásból. Aztán már erre sem lesz szükség. Majd már csak üljön mellette, és aztán előbb-utóbb ki is tud jönni a szobából. És így tovább kíméletesen haladhatnak afelé, hogy önállóan átaludja a saját ágyában az éjszakát.
Ha nagyon sír, nyugodtan vegye ki, ölelje át, és ha megnyugodott, tegye vissza, csitítgassa, simogassa. A legfontosabb, hogy ha elhatározta, hogy végigcsinálja, legyen kitartó, akármennyire fárasztó is. Érdemes valamennyire fogzás-, és frontmentes időszakot választani az át szoktatásra.
14  dulgab 2010-08-31  09:41

Kedves Márti!
Kisfiam 9 és fél hónapos. Sosem volt olyan időszak, hogy átaludta volna az éjszakát, 1x-2x mindig kelt, de mostanában rengetegszer. Eleinte én keltem hozzá és mindig cicire tettem, amitől megnyugodott és úgy visszaaludt, de egy idő után úgy döntöttünk, hogy az első ébredésnél még szoptattam (hogy biztosra menjünk, nem éhes), aztán a férjem ment be hozzá. Ez 1-2 nap után úgy tűnt, működik, mert visszatért az 1x-2x-i ébredéshez és én is tudtam pihenni. Azonban egy hete kb. rosszabb lett, mint előtte volt. 8-kor fekszik, 10 és 11 között ébred, majd éjfélkor, és onnantól akár 15-20 percenként is. Ez megy 3-4 óráig, majd 6 körül véglegesen felkel. Azt látjuk, hogy amint kicsit megriad, elkezd kúszni, vagy felül, vagy feláll az ágyban és erre fel is ébred és ekkor kezd el sírni. Megnyugtatni meg lehet, de még mielőtt visszaaludtunk volna, újra kezdődik. 2 foga van kint, az alsó első kettő. A doki szerint jön a szemfoga lent, de ezt 2 hónapja mondta, én nem látom még megduzzadtnak sem az ínyét. Napközben persze akár két és fél órát is lehúz mozdulatlanul, akkor bepótolja az éjjeli hiányt, de mi már nagyon nehezen bírjuk. Mit lehet tenni?
Homor Márta 2010-09-02  22:39

Kedves dulgab!
Az éjszakai gyakori ébredésnek több oka lehet. Az egyik, hogy bejött a hűvös, erősen fúj a szél, ami elég nagy időváltozás ahhoz, hogy a babák érzékenyen reagáljanak rá. Ilyenkor sajnos a legtöbben sokkal nyugtalanabbul alszanak. Továbbá a mozgásfejlődés ebben a korban nagyon intenzív, sokkal gyorsabb, mint ahogy az idegrendszer fel tudja dolgozni. Ezért van az, hogy álmában is elkezdi a nagy mozgásokat végezni, aztán nem talál vissza a nyugalmi helyzetbe, és erre felébred, ami megzavarhatja őt a visszaalvásban. A harmadik lehetséges ok, amit már említettél is a leveledben, az éhség. Viszont, ha este vacsorázik rendesen (főzelék, tejpép…), és még szopizik elalvás előtt, akkor ez kizárható. Ez mindenképpen egy átmeneti időszak, legyetek türelmesek, de a legfontosabb, hogy minden a megszokott rutin szerint alakuljon este, legyen eleget levegőn napközben, éjszaka pedig a lehető legkevesebb fény és mozgás kísérje a felébredést. Próbáljátok meg, hogy nem mentek be hozzá, hanem csak csitítgatjátok, hátha magától visszaalszik. Ha feláll, akkor muszáj visszafektetni. Ez az időszak egy, maximum két hónapnál tovább nem szokott tartani. Érdemes valami puha meleg tárgyat megszerettetni vele, ami különösen éjszaka, ha magához húzza, megnyugtatja. Fontos továbbá, hogy csak akkor vegyétek ki, ha kezdi behergelni magát a sírásba. Így sokkal hamarabb megtanul önállóan el-illetve visszaaludni, mintha minden mozgolódás, nyöszörgés esetén ölbe vennétek. Fogzásra nem gyanakszom, hiszen az hirtelen felsírással jár, és napközben is vannak jelei (nyűgösebb, erősen nyálzik, étvágytalan).
15  Moncsi 2010-09-23  11:05

Szia Márti! Segítségedet szeretném kérni,két hetes a kisfiam nehezen jött át a szülőcsatornán és lilás lett a fejecskéje és ez miatt nagyon besárgult volt kék fényben is, nagyon aluszékony még mindig napközben max 60g amit megeszik mindenki azt mondja legyek türelmes a sárgaság elmúlásával az aluszékonysága is megszűnik, de a legfőbb dilemmám, hogy mivel ilyen keveset eszik nem tud büfizni és mindig mikor leteszem aludni attól félek, hogy félre nyel, meg nagyokat szokott nyeldesni nem tudom, hogy ez így normális dolog a kórházban azt mondták, hogy mindig oldat fektessem, de a gyerekorvos azt mondta ez nem jó a keringésének mert egyik nap elfeküdte a kezét. hason fektethetem már leesett a köldökcsonk csak picit váladékozik még. Szeretném kikérni a te tanácsodat vagy ötletedet mert az éjszaka nagy részét ébren töltöm a kiságy mellett. Köszönöm válaszodat
Homor Márta 2010-09-24  21:37

Kedves Moncsi!
Semmi gond, hogy még csak 60 g-okat eszik, a legfontosabb, hogy 2-3 óránként biztosan egyen. Ha nem sikerül megetetni, akkor nyugodtan kipótolhatod pár kanál forralt vízzel. Hiszen két fontos szempont van sárgaság idején: kapjon elég folyadékot és érje elég fény. Érdemes már kivinni őt sétálni is egy kicsit, vagy napfényes, világos helyre tenni őt napközben. Valószínűleg azért sem büfizik, mert nagyon lassan eszik, és így nem nyel levegőt. Viszont a büfiztetés így is nagyon fontos, mert amikor a kiságyba nagyokat nyel, az azért van, mert kicsit visszafolyik neki az anyatej, ami szerencsésebb, ha kis bukás formájában távozik. Mindenképpen javaslom, hogy a matraca alá a rácsra helyezzetek egy vastag könyvet, ezzel megemelve, megdöntve őt, hogy ne folyjon vissza a bevitt táplálék. A másik, amiről Te is írtál, a fektetés. Nyugodtan helyezd oldalra etetés után, de egy 10 perc után próbáld meg a hátára vagy a hasára helyezni. A legtöbb újszülött eleve összehúzódva oldalt szeret feküdni. Ha így van nálatok is, akkor cserélgetni kell a két oldalt. Remélem hamarosan nyugodtabban fogsz tudni aludni! :-)

16  Zsófi néni 2010-10-04  10:25

Kedves Márta! 16 hetes a kisfiam (harmadik gyermek), csak szopik, 7500 g. Három hónapos koráig nagyon jól aludt éjjel (este 8-9-kor feküdt, 4-5 körül kelt fel enni, majd aludt reggelig). Most viszont éjjelenként 2-3x felkel enni (csak szopik, és alszik is tovább). Normális ez ebben a korban, vagy próbáljak meg tenni valamit ellene? Tápszerre nincs szükség, elég tejem van. Sírni hagyni nem szeretném... :) Elôre is köszönöm a segítséget! Zsófi
Homor Márta 2010-10-07  22:48

Kedves Zsófi!
Jól gondolod, ez normális, ugyanis szépen kiegyensúlyozottan fejlődik, így ha bírod, teendő egyelőre nincs. Valószínűleg az elmúlt időszakban nőtt a mennyiségi igénye. Mivel most újra gyakrabban szopik, több tej is fog termelődni, és idővel újra át fogja aludni az éjszakát. Annyit esetleg megpróbálhatsz, hogy este kétóránként kínálod meg, így elég jóllakott lesz ahhoz éjjel, hogy éhség miatt kevesebbszer ébredjen fel.

17  Netti 2010-10-08  18:46

Kedves Márta!
Nagyon örülök ennek a blognak, mert sokszor nagyon jól jön egy jó tanács, főleg így első gyermekes anyukaként.
Nekem is van néha gondom az éjszakákkal.
Kisfiam 8 hónapos, egyenlőre még egy szobában alszik velünk, az ágyunk mellett van a kiságya. Éjszaka már nem eszik, leghamarabb fél 6 - 6 óra között ébred szopizni. Az én gondom az, hogy amikor éjszaka felébred (nem minden éjszaka, de gyakran előfordul) akkor feláll a kiságyban, és sírdogál, hogy vegyem ki. Ha kiveszem, már az ölemben elalszik, vagy ha magam mellé lefektetem, akkor is hamar visszaalszik, de magától a kiságyban, nem akar visszaaludni. Ilyenkor, amikor elalszik visszateszem az ágyába, de ha újra felébred, újra ki akar jönni. Általában egyszer, kétszer ébred fel éjszaka. De ugyanez van nappal is. Viszonylag könnyen elalszik, csak ezzel a kijövetelével nem tudok mit csinálni. Mindig megsajnálom, amikor sír, és tartja a kezét, hogy vegyem ki. Próbáltam már simogatni, beszélni hozzá, nyugtatni, a cumiját odaadni, de ilyenkor semmi nem jó neki, semmi nem kell neki (csak én, és hogy vegyem ki). Van plüss állatkája is az ágyában, de az sem segít.
Mit kezdjek ezzel a helyzettel?
Előre is köszönöm a válaszodat! Üdvözlettel: Netti
Homor Márta 2010-10-12  22:25

Kedves Netti!
Ne haragudj a késői válaszért, valami miatt nem kaptam meg az értesítőt a kérdésedről.
Kisfiadnál nagy valószínűséggel egy átmeneti időszakról van szó, ami a szeparációs szorongásról szól. Ilyenkor kezdenek el félni a csecsemők, hiszen érzelmileg egy nagy fejlődési ugráson mennek keresztül. Ez természetes. Próbáld meg minden alkalommal, hogy nem veszed ki, és úgy altatod vissza simogatással, csitítgatással, és hogy a fülébe súgod, hogy itt vagy mellette és vigyázol rá. Ha ennek ellenére egyre jobban sír, nyugodtan vedd ki, öleld meg, nyugtasd meg és úgy tedd vissza, hiszen szüksége van erre a biztonságra.
Azon kívül ebben a korban már sokkal éberebben alszanak, könnyebben felébrednek mindenféle zajokra, talán érdemes lenne átgondolni a külön szoba kérdését. Hasonló problémáink nekünk is 8 hónaposan, és a külön szoba mindent megoldott egyik napról a másikra.
18  Hajni 2010-10-18  14:38

Szia Márti! Rég jelentkeztem, remélem, jól vagytok! Judittól talán tudod, hogy megszületett 2 hónapja Csaba fiunk és nagyon örülök, hogy Judit is hamarosan babázik. Azt viszont sajnálom,hogy nem sikerült Vörösváron házat találniuk, így elég messze lesznek tőlünk. Kicsit érzékenyen érintett a legutóbbi írásod a táplálkozásról, tegnap és ma ettem ugyanis pl. brokkolilevest... és a gomba és a bolognai (hagyma...) is Levente kedvence. Viszont Csabának még soha nem volt egy icipici hasfájása sem eddig. Akkor is vigyázzak szerinted, hogy mit eszem? A másik dolog, amit kérdezni szeretnék, hogy szerinted mennyire fontos a hétvégi családi együtt ebédelés? Most olyan rendszer alakult ki, ami bevált, hogy 7-kor kelünk, f12-kor ebéd, 12-kor alvás, így tudjuk biztosítani, hogy este 9-kor aludjon már Levente. Nekem semmi bajom a f12-es ebéddel, hétköznap együtt is eszem Leventével, de a férjem egyáltalán nem éhes még akkor... Ha viszont később eszünk, akkor az esti elalvás mindig egy szenvedés, amitől én csak ideges leszek. A reggeli és a vacsora minden nap közös. Győzzem meg a férjemet a korai ebédhez, vagy egyen Levente egyedül, vagy egyen a férjem egyedül...?? :) És mi van, ha programunk van? Most pl. voltunk a vasútmodellkiállításon, ami 10-16-ig volt nyitva, másképp nem mehettünk, mintha későn alszik délután. Ráadásul így a déli alvás előtt is nyűgös volt, és az alvás után is. Vagy egy-egy hétvégi napirendborulás még nem jelenti a világ végét? Nagyon köszönöm előre is a válaszodat! Üdv Hajni
Homor Márta 2010-10-20  22:36

Kedves Hajni!
Igen, hallottam a hírt, nagyon örülök Csaba érkezésének, sok szeretettel gratulálok! :-)
Nem kell megijedned, ha eddig nem volt gond a hasfájással, ezek után sem lesz. Ugyanis 2-3 hónapos korra már megérik annyira a csecsemők bélrendszere, hogy nehezebb puffasztóbb ételekkel is könnyen megbirkózhatnak. Azért a káposztát még hanyagolnám :-), és próbáld meg a felsorolt ételeket nem túl gyakran főzni.
A közös ebéd miatt se aggódj. Levente korában még az is bőven elég, ha reggel és este együtt esztek. Majd ha már fontos lesz, hogy az együtt étkezés értékét és örömét megtapasztalja, addigra már lesz olyan nagy, hogy fogtok tudni együtt enni! :-)  És szerintem az is jó dolog, hogy tudtok a férjeddel ketten együtt étkezni, legalább több alkalmatok van beszélgetni.
Egy-egy hétvégi napirendborulás valóban nem okoz gondot a gyermekeknél, sőt, nem árt, ha megtanulnak alkalmazkodni ezekhez a helyzetekhez. Természetesen fontos, hogy ilyen program ne legyen heti két alkalomnál többször, illetve ne egymás utáni nap.

19  Bellya 2010-10-26  10:44

Kedves Márti! Kisfiam 3 hónapos elmúlt. Kb. 2 hete már átalussza az éjszakát, fürdés után (fél 8 és 8 között) etetés, aztán 9, negyed 10-től alvás reggel 8-ig. De napközben semmi! Hiába teszem a kiságyba, a nappaliba a kanapéra, az ölembe, sehol nem tud megnyugodni és elaludni. Már besötétítettem, zenét csináltam, már voltunk teljesen csendben, sehogy sem jó! Alszik 20 percet kb., talán ebéd után 1 órácskát, de estére hulla fáradt. Az esti etetés után megbüfiztetem, elalszik rajtam, beteszem a kiságyba és reggelig fel sem ébred! Nagyon tanácstalan vagyok, mert látom, hogy nyugtalan, fáradt, de nem tudok rajta segíteni! Már hagytuk sírni is, néha bemegyek simogatom a hátát, megnyugszik úgy 5 percre és utána újra ordít! Nem beteg, nem fáj semmije, látszólag! Köszönettel: Bea
Homor Márta 2010-10-30  16:05

Kedves Bellya!
Két nagyon fontos dolgot javasolnék a nappali alvással kapcsolatban. Az egyik nagyon egyszerű, menjetek akár délelőtt és délután is sétálni, ha az időjárás megengedi, azalatt alszik egy-másfél órát nyugodtan, az mindkettőtöknek jó. A másik, hogy lehet, azért is nyugtalan, mert mindig más helyzetben találja magát. Ez természetes, hogy próbálkoztatok mindenféle lehetőséggel, hogy nyugodtan aludjon, de ez neki nem jó. Az a fontos, hogy ha látod, hogy otthon álmos, akkor tedd le az ágyába aludni, mindig ugyan oda, így ő azt fogja megszokni, így az lesz neki a megnyugvás is. Ha sírdogál, csak simogasd a hátát, csitítgasd, de ha nagyon kezdi magát behergelni, akkor vedd ki, öleld meg, ringasd egy kicsit, de maradj vele az ágy mellett. Hiszen mihelyt elkezdesz vele sétálni, körbenéz, és már nem is fogja érdekelni más, csak a környezete. Ha nem vagytok feltétlenül ellene, megpróbálhatjátok a cumit is, ilyenkor csodákra képes, és valóban segít a megnyugvásban. Jót szokott tenni egy puha babatakaróba való bebugyolálás is lazán, ezt is megpróbálhatjátok. Az ő korában az éjszakai alváshoz mérten, délelőtt 10-12 és délután 3-5 között lenne ideális, ha aludna valamennyit. Figyeld a jelzéseit és próbáld aszerint letenni aludni. Semmi gond nincsen, 3 hónaposan még nem kell tudnia önállóan elaludni, még van ideje, de a szoktatás lényeges ebben az esetben is. Kitartást! :-)

20  Ági 2010-10-28  14:05

Kedves Márta! Kislányom két hónapos. Kb. két hete felcseréli az éjszakát és a nappalt. Éjjel játszik, beszélget, ha elfárad, sokáig sírt, nehezen alszik vissza( amúgy mindig önállóan elalszik, nem kell ringatni, stb.) Nappal, ha nem kelteném fel, még enni sem kelne fel a reggeli első és a harmadik etetés között (4 óránként eszik). Ilyenkor félálomban nyammog és alszik du-ig. Eddig is csinált éjszakai fenntmaradásokat frontoknál és telihpldnál, de most már erre se lehet fogni, hiszen sehol egy front. Próbáltam, hogy napközben ennél a két kritikus evésnél felébresztem és megpróbálom ébren tartani 1,5-2 órát, eddig nem jött be. Anyukám szerint ne etessem meg éjjel, akkor majd abba hagyja a felébredéseket. Én ezt nagyon drasztikusnak gondolom., viszont már teljesen kikészültünk a "vámpír" életmódtól. Mit tehetnék, hogy újra minden a régi kerékvágásban menjen? Köszönettel: Ági
Homor Márta 2010-10-31  21:46

Kedves Ági!
Mindenképpen meg kellene próbálnod, hogy nappal sűrűbben eteted, tehát legalább 3 óránként egyen valamennyit, így éjszaka sem fog ébredni annyit az éhség miatt. Etetés előtt tedd tisztába, vagy akár csak úgy öltöztesd át, mosd meg az arcát, vagy takard be egy vastag plédbe és nyisd ki az ablakot, vagy vidd ki néhány percre, ha van erkély vagy kert, hogy felébredjen. Nagyon fontos az is, különösen, hogy most már rövidek a nappalok, hogy reggel 6-7 órától este 8-9-ig világos legyen a szobában, éjszaka viszont maximum egy kis félhomály, hogy lássad őt. Éjszaka elég lenne neki 4-5 óránként enni, így hamarabb ne etesd meg, tulajdonképpen az lenne a legjobb, ha nem is törődnél azzal, hogy fent van. Kicsit eljátszik, de érzékelni fogja, hogy nincs se fény, se mozgás körülötte, így szépen vissza fog magától aludni. Kitartás, szépen fokozatosan újra minden visszaáll a régi kerékvágásba!

21  Hajni 2010-11-12  13:21

Kedves Márti! Nagyon köszönöm az előző válaszodat. Sokkal nyugodtabb vagyok azóta, hogy Levente napirendjéhez alkalmazkodom és nem másokhoz. Az alvásával kapcsolatosan lenne azonban még egy kérdésem. Sok vendégség volt az utóbbi napokban, amikor nem volt lehetőségünk délben altatni, és feltűnt, hogy bár elfárad, de nem annyira, mint régen, és 7-ig remekül tartja magát. 7-kor megfürdettük, 8-kor alig 5-10 perc altatás után már aludt is. Ilyenkor hosszabban alszik éjszaka, vagyis órában ugyanannyit alszik 24 órán belül, mintha délben is aludna másfél órát. Én nyugodtabb vagyok, nem "őrjöngök" az esti hosszadalmas altatások miatt, és délben arra azért rá lehet venni, hogy pihenjen az ágyában CD-n mesét hallgatva. Nagy gond-e, hogy egy három hónap híján 3 éves gyerek nem minden nap alszik délben? Ma elfáradt, láttam rajta, így inkább elaltattam délben. A másik kérdésem nem ezzel kapcsolatos: szülés után mikor lehet elkezdeni tornázni? Most hallottam - ezt talán érdemes Solymáron is hirdetni -, hogy Vörösváron a Gradus oviban indul kismamáknak és anyukáknak torna péntek este 6-tól. Előre is nagyon köszönöm a válaszodat! Üdv Hajni
Homor Márta 2010-11-15  21:49

Kedves Hajni!
Semmi gond nincs, ha néha nem alszik délben. Mégis azt gondolom, hogy a cél inkább az legyen, hogy ha nem is alszik, legalább pihenjen, ahogy írtad is, hogy ebből később az óvodában se legyen gondja.
A 6 hetes nőgyógyászati kontroll után nyugodtan el lehet kezdeni tornázni szépen fokozatosan. Az csupán a fontos, hogy izomlázad ne legyen, mert a tejsav-képződés csökkentheti az anyatej mennyiségét.

22  zsuzsa 2011-01-18  18:31

Kedves Márta! A kislányom 7,5 hónapos és még mindig a napi 3 alvást igényli. Sajnos előfordul, hogy 2-5,5 óra múlva álmos lesz és le kell raknom aludni. Hajnalban viszont már nem először előfordult, hogy 3-5 között teljesen kipattantak a szemei és alig tudtam visszaaltatni. Ez a kettő összefüggésben lehet? Nem jelent gondot, hogy ilyen "sokat" alszik nappal (3-3,5 óra). Mivel lehet ez összefüggésben? köszönettel zsuzsa
Homor Márta 2011-01-22  21:27

Kedves Zsuzsa!
Az ő korában még az a természetes, ha háromszor alszik nappal, ne aggódjon, a kb. 3, 5 óra egyáltalán nem sok, sőt. Az is teljesen rendben van, hogy hajnalban megébred. Ilyenkor csupán annyit tegyen, ha szükséges, hogy menjen oda hozzá, simogassa, csitítgassa. Ha nem veszi fel, nem kapcsolja fel a villanyt, nem beszél hozzá, akkor egy idő után meg fogja tanulni, hogy még nincs vége az éjszakának. Ha csak hallja viszont, hogy ébren van a kicsi lány, gagyog, vagy játszik, akkor ne is menjen oda hozzá, rövidesen magától visszaalszik.

23  Lukszi 2011-02-01  15:16

Kedves Márta!

A kisfiam 13 és fél hónapos eddig nagyon jó alvó volt este 10-kor elaludt és reggel 9 fél 10-ig is aludt.Mostanában viszont nem tudom,hogy mi történt vele,este szépen elalszik kb.egy-két órát alszik nyugodtan és utána el kezd fészkelődni forgolódni az ágyába keresztbe fekszik az ágyban rugdos és arra ébred fel,hogy nincs helye vagy,hogy kiesett a cumi,de csak olyan félálomban van nem ébred fel teljesen.Akkor fel kell kelnem és a helyére raknom,de pár perc múlva újra indul az egész.Elég rossz ez így mert nem tudunk tőle aludni mert egész éjjel dorbézol.És reggel olyan 5 körül mintha elvágták volna és utána szépen alszik,vagy ha átrakjuk a mi ágyunkba akkor is nyugodt.A délutáni alváskor teljesen nyugodtan alszik az ágyában.Nem igazán tudom,hogy mi a baja és,hogy mit tegyek.

Köszönöm válaszod!
Homor Márta 2011-02-07  22:10

Kedves Lukszi!
Ne haragudj a késői válaszért! Talán még tudok segíteni néhány tippel, hogy mi lehet az oka kisfiad éjszakai nyugtalan alvásának:
- esetleg melege van vagy fázik
- a pizsamája más mosóporral vagy öblítővel lett mosva és a bőre viszket tőle
- ha hálózsákban alszik, annak megcsavarodása okozza a nyugtalanságot
- fogzik (a csontfájdalmak rendszerint éjszaka jelentkeznek)
- fáj a hasa – mást kap vacsorára, mint eddig

Remélem, valamelyik segít a probléma megoldásában.
24  Mary 2011-02-16  20:53

Kedves Márta!
Kérlek segíts,mert mát nagyon kétségbe vagyok esve. Kisfiam 3 hónapos, de mióta haza jöttünk a kórházból azóta összekeveri a nappalt az éjszakával. Nappal úgy alszik,hogy nem lehet felkelteni, éjszaka meg éjféltől reggel 6-ig, 8-ig fent van. Éjszaka nevetgél, veszekszik ha beszunnyadok mellette, beszélget, játszana meg ilyenek. Ha sikerül is elaltatni, akkor se alszik félóránál többet. Mivel édesanyáméknál élünk, egy szobába vagyunk. Szóval tv is van a szobába. Kipróbáltam, hogy nem nézem este a tv-t (amit felirattal nézek, és fejvédő van a kiságyon) de az se segít. Akárkit kérdezek 2dolgot mondanak. Első,hogy ne engedjem aludni nappal, de olyankor még egyedül is képes elaludni játék közben. A másik meg valami féle gyógyszert ajánlottak ami nyugtató hatású, de nem szeretném feleslegesen gyógyszerezni. Egyszerűen nem tudom hogy mit csináljak. Első gyermekem és teljesen kétségbe vagyok esve. Pedig napirendet is próbáltam kialakítani amit néha tudok csak alkalmazni, mert állandóan alszik. Előre is köszönöm válaszod.
Homor Márta 2011-02-19  20:46

Kedves Mary!
Megértelek, a kimerültség és a kilátástalanság a legnehezebb. Gondolom, amit a bejegyzésben leírtam, azokat már megpróbáltátok, mert nagyon sokat számít. Azon kívül mindenképpen biztatnálak, hogy tegyél meg mindent azért, hogy nappal legalább 3 óránként egyen, akár arcmosással, teljes levetkőztetéssel stb. próbáld felébreszteni. Éjszakára viszont javasolnám, hogy akár egyszerű kreatív ötlettel tegyetek az ágyához valamit, ami paravánként funkcionál. Nagyon fontos lenne, hogy éjszaka sötét legyen, legfeljebb szűrt fény a szobában, és az ő játékára, jókedvűségére ne reagáljatok. Ha nem lát Téged, előbb-utóbb rájön, hogy nincs társa ebben, nem foglalkozik vele senki és sokkal könnyebben visszaalszik. Sok erőt és kitartást kívánok hozzá!
25  ildikó 2011-05-04  17:41

Kedves Márti!
A következő problémára szeretnék segítséget kérni.11hónapos kislányom eddig egyszer kelt éjszaka 1-2 között szopizni és utánna aludt reggelig(6-7órai ébredés)kb:2 hete 11-12körül riad meg elöször illetve ordit felállva a kiságyba amig ki nem vesszük,majd rajtunk rögtön elalszik amint vissza szeretnénk tenni az ágyba abban a pillanatban négykézlábra áll majd feláll és ujra ordit .csak rajtunk akar aludni vagy közöttünk de mi ehhez nagyon nem szeretnénk hozzászoktatni.ha nagynehezen le tudom tenni az ágyába akkor kb 30perc mulva indul ujra az egész müsor.A regeli és a délutáni alvással semmi gond nincs 5 perc ringatás alatt elalszik és utánna nyugodtan alszik az ágyában.Kérlek adj valamilyen tanácsot mit tudunk tenni ezügyben.Köszönöm válaszod.Ildikó
26  Kati 2011-10-17  14:17

Szia nekem egy kérdésem lenne. Babám már 2.5 hónapos de a nappali alvások problémásak. Nagyon nyöszörögve alszik és folyton simogatni vagy a popsiját ütögetni kell h elaludjon ill. aludjon legalább 1 2 órát. Erről szeretném leszoktatni de nem tudom. Hogy lehetne? Az éjszaka 4 körül kel először de 7 8 körül már alszik este. Utána 7 körül kel megint. Ami normális szerintem. Az a baj hogy ha ébren van nappal 30 perc játék után (max 1 óra)nyűgös és hisztis lesz viszont akkor megetetni sem tudom mert nagyon mohon eszik levegősen. Mit tudok tenni? Köszönöm tanácsod. A válaszod lehetne e-mail-ben is? Kati
27  erus83 2012-02-01  10:57

Sziasztok!
Olyan problémám van, hogy a lányom Lili 7hónaposan még mindig felkel éjszaka többször.. eszünk már mindenfélét (gyümölcsöket, zöldségeket és pár napja húst is), tízórait, ebédet, és uzsonát.. cicire reggel és este teszem, nah meg éjszakánként.. ilyenkor könnyedén visszaalszik. nem tudom, hogyan tudnám leszoktatni az éjszakai evészetekről? mert ez miatt még mindig mellettem alszik..
előre is köszönöm a segítő választ..
Üdv: Erika
A hozzászóláshoz kérem add meg az e-mail címedet!

E-mail:   


 Keresés a cikkekben