kismamáknak, kispapáknak, anyukáknak, apukáknak...és az egész családnak
Az oldal megtekintéséhez minimálisan 1024x768-as felbontás javasolt!


Kismama életmód I.

Babát várunk!  vedonoblog.hu RSS Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on Megosztás a Twitter-en Google könyvjelző Digg del.icio.us
Ha magzatot hordunk a szívünk alatt, az egy különleges állapot, mondhatnám azt is, hogy egy csoda. A legtöbb kismama csupán azt veszi észre, hogy nő a pocakja, majd elkezd mocorogni benne egy kis élőlény. Legkésőbb ettől a pillanattól kezdve elkezdünk felelősséget érezni, és aggódni érte. Hogy azt érezzük, mindent megtettünk azért, hogy egészségesen megszülessen, érdemes néhány apróságra odafigyelnünk magunkkal kapcsolatban. Ezeket gyűjtöttem most össze.

1. Öltözködés

A várandósság elején hordható a megszokott öltözet, de csak addig, amíg nem szorít vagy kényelmetlen. Nagyon fontos, hogy se az öv, se a nadrág, se a felső, se a fehérnemű vagy harisnya ne szorítson. Érdemes néhány olyan ruhadarabot beszerezni, ami egész nap kényelmes, hiszen estére minden kismamának nagyobb a hasa. A bőrrel érintkező ruhadarabok feltétlenül 100 % pamut anyagból, vagy egyéb természetes anyagból készüljenek, mint például len, vászon. A lényeg, hogy semmiképpen ne legyenek műszálasak. Nagyon fontos a réteges öltözék is.
A kabátnál célszerű, ha A vonalú, hiszen fontos télen, hogy kényelmesen be lehessen gombolni, nehogy könnyen megfázzunk.
A cipő sarka ne legyen teljesen lapos és magas sarkú sem. A legideálisabb a 2-3 cm-es sarok, vagy vastagabb talpú cipő viselése télen, így csökkenthetjük a vénás problémák kialakulását, a derék fájást, az izületi panaszokat és a felfázást sem kockáztatjuk. Aki álló munkát végez, ügyeljen arra, hogy a cipője jól szellőző kényelmes legyen, és ne szorítson. Hazaérkezés után pedig ajánlatos fél órát lepihenni enyhén felpolcolt lábakkal.
Kényelmes melltartó viselése legkésőbb a 10. héttől ajánlott, a mellek túlnyúlásának megakadályozása érdekében.

2. Higiéne

A várandósság alatt különösen fontos a megfelelő száj- és bőrápolásra is odafigyelni. Ilyenkor vagy könnyebben izzadnak a kismamák, vagy szárazabbá válik a bőrük. Javasolt naponta legalább egyszer tusolni, de akinél fokozottabb a hüvelyváladék termelődése, naponta kétszer is megteheti. Használjunk semleges vegyhatású tusfürdőt. Az ülőfürdő az utolsó 3-4 hétben nem ajánlott, előtte is csak teljesen problémamentes terhesség esetén. Figyeljünk oda, hogy a fürdővíz ne legyen forró, hanem inkább meleg. Mosakodás után az intim területet mindig töröljük teljesen szárazra egy erre külön használatos törülközővel. Javasolt naponta többször cserélni a tisztasági betétet. Hüvelyöblítés nem végezhető. A megszokott testápolót nyugodtan használhatjuk tovább, újat nem érdemes a várandósság alatt kipróbálni, nehogy allergiát okozzon. A hasfal, a mellek és a csípő környékére használhatunk speciális terhességi csíkok elleni krémet. Bár a terhességi csíkok kialakulását nagyban befolyásolják az örökletes tényezők, illetve az alkati adottságok is, mégis érdemes a növekedés, a bőr feszülése és az alakváltozás miatt ezekre a területekre is több figyelmet szentelni.
Az érzékenyebb bőrűek használjanak télen is napfényvédő krémet különösen, ha sok hó esik, hiszen az visszaveri a fényt, így kevésbé alakulnak ki nem kívánt pigment foltok.
A várandósság alatt gyakrabban fordul elő fogínyvérzés. Mindenképpen fontos a fogorvosi ellenőrzés, és a rendszeres fogmosás. Ha ujjbeggyel masszírozzuk fogmosás után a fogínyt, csökkenthetjük a vérzést és kevésbé lesz érzékeny. Ajánlatos puha sörtéjű fogkefét és fogselymet használni.
A hajápolást sem szabad elhanyagolni, hiszen ilyenkor könnyebben zsírosodhat. Hajfesték helyett használjunk inkább hajszínezőt.

3. Utazás

Hosszabb autós utazást a második trimeszterre ajánlatos tervezni. Legalább óránként álljunk meg egy rövid pihenőre, érdemes egy kicsit sétálni is a jobb vérkeringés érdekében. Vezetésnél mindig használni kell az elterelő biztonsági övet. A 28. terhességi hét után nem javasolt vezetni!
Repülés előtt fontos kikérni a szakorvos véleményét. Mindenképpen érdeklődjünk a légitársaságoknál is, hogy meddig utazhatunk. Általában a 36. héttől, ikerterhesség esetén 32. héttől nem szabad repülővel utazni, de a 28. héttől is már szükség van orvosi igazolásra. Utazásokra mindig vigyük magunkkal a várandós kiskönyvet. Olyan helyre ne utazzunk, ahol speciális oltási kötelezettség van. Nem javasolt túl meleg helyre sem utazni, továbbá oda se, ahol nem a megfelelő, könnyű táplálékhoz és folyadékhoz juthatunk.

Folyt.köv. sport, házasélet, alvás-pihenés…


Új hozzászólás   4 hozzászólás

1  Kicsi 2010-12-27  18:51

Kedves Márta! Kisfiam most 11 hónapos. Szépen fejlődik, már 3 hete sétál egyedül, 75 cm, 9 kg. Ami miatt nagyon aggódom, hogy túl gyakran beteg. Az 5 éves kislányom "mindent hazahoz az oviból". Nátha, lázas megbetegedések, hasmenés stb. Legutóbb (karácsonykor)antibiotikum mellett is továbbra lázas volt. Hörghurutot állapítottak meg nála. Kapott egy erősebb gyógyszert, aminek köszönhetően a láza elmúlt, de a köhögése maradt Ettől már nagyon megijedtem. Kórházba nem kellett mennünk, de van beutalónk (folyamatosan). Tudna valamilyen tanácsot, hogy tudnánk elkerülni a befulladást, hogyan kell kezelni ezt a betegséget, adhatok e már neki valamilyen immunerősítőt? És még egy kérdésem lenne. Ha a babának megy a hasa, diétázik, közben szabad e szoptatni? Válaszát előre is nagyon köszönöm!!! Üdvözlettel: Edit
Homor Márta 2011-01-03  22:02

Kedves Edit!
Köszönöm a türelmét megkésett válaszom miatt, remélem az új évben már jobban vannak a gyermekek.
Sajnos elkerülhetetlen, hogy egy családban a közösségből hazahozott betegségek ne ragadjanak egyik gyermekről a másikra, különösen télen, amikor amúgy is többet tartózkodnak a négy fal között. Azzal biztatnám Önt, hogy ha a kisebbik is közösségbe megy, már olyan erős lesz az immunrendszere, hogy a többi gyermek mellett ő bírja majd a legjobban. Bízzunk benne, hogy így lesz! Immunrendszer erősítőként az ő korában Cebion cseppeket szoktunk adni, annyi cseppet ahány kg megfelezve reggel és este. Továbbá fontos rendszeresen probiotikumot (Normaflore) adni, hiszen nagyon sok fertőzés a bélrendszert támadja. Egy éves kor után már multivitaminok és egyéb immunerősítők is adhatóak, de erről mindenképpen kérje ki a gyermekorvos véleményét. És ami szintén hozzájárul, hogy könnyebben legyőzze a betegségeket: rendszeres, változatos étkezés, elsősorban sok zöldség és gyümölcs (cékla, narancs…) fogyasztása, mindennapos levegőzés, és a megfelelő mennyiségű alvás. Tehát ne legyen sűrű a napi program, fontosabb most a kiegyensúlyozott otthoni napirend biztosítása.
Hasmenés és diéta mellett nyugodtan lehet szoptatni!
Jobbulást és egy egészségesebb új évet kívánok! :-)

2  Klári 2011-01-08  14:52

Kedves Márta!! Már többször tettem fel kérdést itt nálad, mindig jó és hasznos tanácsokat kapva! Most az lenne a kérdésem,hogy terhesség alatt lehet e diétázni? Nem is jó szó ez, mert nem diéta csak egészséges táplálkozás.. Leírom mire gondolok pontosan:) Napi 1400 kalóriát fogyasztok, mivel túlsúlyos vagyok. (177 cm és 78 kiló). Ez igazából nem egy nagy megszorítás, mivel annyi a lényege,hogy nem fogyasztok fehér kenyeret, fehér lisztet, cukrot egyáltalán. Teljes kiőrlésű kenyeret eszem napi max.2x4dekát, mellette sovány húsokat, sovány tejtermékeket. Sok gyümölcsöt, zöldséget, édességet hónapok óta egyáltalán nem. Magzatvédő vitamint szedek, vasat is, calciumot is külön. Nem éhezek, semmi bajom. Lehet ezt tartani továbbra is vagy káros? Köszönöm szépen előre is a választ! u.i : ő a harmadik babánk lesz, az első kettővel elég sokat (16 és 15 kilót) híztam.
Homor Márta 2011-01-08  18:37

Kedves Klári!
Igen, diétázni lehet, fogyókúrázni nem! Viszont, ahogyan jelenleg étkezel, az tökéletes, minden kismamának így kellene tennie. Csak így tovább, fantasztikus vagy! Egy dolgot nem írtál, de biztos úgy van, hogy nagyon fontos hogy az étkezés gyakori legyen (napi 5-6) és mindig egyszerre kevés. Ez után biztos, hogy nem fogsz sokat hízni, és a nagyobbaknak egy egészséges kistestvérük fog születni!  :-) Szép babavárást kívánok!

A hozzászóláshoz kérem add meg az e-mail címedet!

E-mail:   


 Keresés a cikkekben