kismamáknak, kispapáknak, anyukáknak, apukáknak...és az egész családnak
Az oldal megtekintéséhez minimálisan 1024x768-as felbontás javasolt!


Légzéstechnika és relaxáció

Szülésről  vedonoblog.hu RSS Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on Megosztás a Twitter-en Google könyvjelző Digg del.icio.us

Ha nem élem át, nem hiszem el. Na jó, azért ez túlzás, de az biztos, hogy egyszerű légzésről, lazításról van szó, ami életünk szinte minden másodpercének eleme, mégis óriási szerepe van a szülésben. Miért jó? Hogyan alkalmazzuk?

A légzéstechnika célja, hogy a test megváltozott állapotában biztosítva legyen a magzat és az anya megfelelő oxigén ellátása. Előnye továbbá, hogy könnyebbé és elviselhetőbbé teszi a fájdalom megélését, több energia marad a kitolási szakra és nem alakul ki pánik. A relaxáció lényege hasonló, legfőbb célja, hogy a fájásszünetekben maximálisan el tudjunk lazulni, aminek nagy szerepe van a fájdalomcsillapitásban és a gátvédelemre is esélyesebbé válik.


Ami fontos a megfelelő légzéshez és relaxációhoz:
- kényelmes testhelyzet
- minden méhösszehúzódás előtt és után egy sóhajszerű "tisztító" légzés (orron be, szájon ki)
- a belégzés mindig orron keresztül, a kilégzés pedig mindig szájon keresztül történjen – kivéve a pihegő légzésnél
- izmok ellazítása, különösen a nyelv, arc, ajak – tehát próbáljuk a fogainkat nem összeszorítani
- célszerű vagy egy pontot fixálni, vagy csukott szemmel végezni
- mindig a kilégzésen legyen a hangsúly


Vajúdás alatt teljes lazító légzést végezzünk, ami tulajdonképpen egy lassú mély hasi légzés. A méhösszehúzódás kezdetekor egy sóhajtás, majd 4 másodpercig lélegezzünk be, és 4 másodpercig ki. Lehet 6 másodperc is, ahogy kényelmes. Majd a végén újra egy sóhajtás. A számolásban sokat tudnak segíteni az édesapák! A fájásszünetekben próbáljunk relaxálni, de legalábbis ellazulni. Ne szorítsuk össze a fogainkat, rázzuk meg, töröljük le a lepedőt szorongató izzadt kezünket, és engedjük le a vállunkat.


A következő szakasz az, amikor azt halljuk a szülésznőtől, hogy: anyuka, még vagy most ne nyomjon. Na ez az, amit nagyon nehéz megvalósítani, de a megfelelő légzés sokat segít, továbbá a gátvédelemhez elengedhetetlen. 4-5 másodperc belégzés után apró pihegő légzést végezzünk, de ne túl sokáig, mert könnyen el lehet szédülni tőle. Ebben az esetben szájon át pihegjünk. Próbáljuk meg a nyaki és vállizmokat ellazítani, az állunkat leengedni.  Majd ez után 4-5 másodperc alatt fújjuk ki a levegőt.


Az utolsó szakasz pedig maga a kitolás, ilyenkor préselő légzést alkalmazunk. Amikor jön a fájás, fejünket hajtsuk előre, térdünket fogjuk meg kívülről és oldalt húzzuk hátra a levegőbe. A sóhajtás után, egy mély belégzést követően préseljük a hasba a levegőt 8-10 másodpercig majd erőteljesen fújjuk ki. Figyeljünk arra, hogy ne sokáig pihenjünk, mert akkor nagyon lassan halad a szülés előre és a magzat is visszahúzódhat. Egy méhösszehúzódás alatt általában három hasprésre van lehetőség.


Ma már szinte minden szülésre felkészítő tanfolyamon és kismamatornán meg lehet tanulni a légzéstechnikát és a relaxációt, érdemes gyakorolni, kivéve természetesen a hasprést.



 

A hozzászóláshoz kérem add meg az e-mail címedet!

E-mail:   


 Keresés a cikkekben